De onderstaande tekst stond op Groot Bolsward:
REAHUS – In het weekend van 24 en 25 mei opent in de kerk van Reahûs een bijzondere tentoonstelling: Een Schilderachtige Dementie. De expositie, die onderdeel is van de Littenseradiel Keunstrûte, toont het werk van pater Pieter Bootsma (1926–2020), die in de laatste jaren van zijn leven tijdens creatieve therapie begon te schilderen. Zijn kleurrijke, abstracte schilderijen geven een ontroerend inkijkje in zijn gevoelswereld tijdens zijn leven met dementie.
Van schildersknecht tot priester-missionaris
Pieter Bootsma werd in 1926 geboren in Turns. Na een korte periode als schildersknecht, koos hij eind jaren veertig voor zijn ware roeping: het priesterschap. In oktober 1954, drie maanden na zijn wijding, vertrok hij met de boot naar Ghana. Daar werkte hij eerst tien jaar als missionaris, keerde kort terug naar Nederland en vertrok in 1969 opnieuw naar Ghana, waar hij tot 2009 bleef.
Een geliefd mens in Sampa
Gedurende decennia was pater Pieter actief in en rond het dorp Sampa. Samen met de lokale bevolking zette hij tal van projecten op: scholen, kerken, woningen, waterpompen en zelfs een Credit Union bank. Hij was er priester, ontwikkelaar én een gewaardeerd mens. Zelf zei hij: “Ik heb meer gedaan dan ik ooit had durven hopen, maar minder dan ik had gewild. Daarvoor ben ik dankbaar.”
Respect voor sterke vrouwen
Pieter had diep respect voor de Ghanezen, in het bijzonder voor de vrouwen. Hij sprak met bewondering over hun kracht en veerkracht – een thema dat vaak terugkeerde in zijn schilderijen.
Schilderen als rode draad
Opvallend is hoe schilderen als een rode draad door Pieters leven liep – zowel in het begin als aan het eind. Na zijn terugkeer naar Nederland in 2009 vond hij rust in het SMA-missiehuis in Cadier en Keer. Daar hervond hij zijn creatieve kant. Maar het was pas in het verpleeghuis, tijdens wekelijkse creatieve therapie, dat zijn schilderkunst opnieuw tot bloei kwam.
Een nieuwe beeldtaal
Hoewel hij door Alzheimer zijn gedachten steeds moeilijker onder woorden kon brengen, sprak zijn schilderkunst boekdelen. In abstracte vormen, kleuren en losse woorden wist hij zijn gevoelens te uiten. Waar hij vroeger vooral portretten schilderde – vaak van de krachtige vrouwen uit Ghana – werd zijn werk nu abstracter en intiemer.
Tentoonstelling: ‘Een Schilderachtige Dementie’
Uit de zestig werken die Pieter in deze periode maakte, is een selectie van vijftien schilderijen samengesteld voor de tentoonstelling Een Schilderachtige Dementie. Deze expositie opent op 24 en 25 mei tijdens de Littenseradiel Keunstroute, in de kerk van Reahûs – de plek waar Pieters geloof ooit begon.
Een ode aan de gevoelswereld
Met deze tentoonstelling willen we laten zien dat taal misschien verloren gaat, maar de gevoelswereld blijft. De schilderijen van Pieter Bootsma zijn een ontroerend bewijs van hoe kunst verbindt – zelfs als woorden ontbreken.